Friday 5 April 2013

Coretan Sembilan Belas

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Perkongsian hari ini berkaitan dengan sesuatu ilmu baharu yang saya ketahui. Semasa di dalam kelas Sosiolinguistik kami berbincang mengenai bahasa Argot. Bahasa Argot merupakan bahasa yang khusus yang bersifat setempat, diketahui oleh golongan setempat atau kumpulan sepekerjaan terutama sekali dalam kalangan masyarakat kelas bawahan. Apa yang menarik perhatian saya berkaitan bahasa Argot ini adalah istilah 'Argot' itu yang seakan-akan asing dan sebenarnya bahasa Argot ini sering digunakan oleh  masyarakat setempat cuma kita tidak mengetahui istilah khusus bagi penggunaan bahasa itu.

Bahasa Argot ini merupakan bahasa masyarakat setempat sebagai contoh masyarakat pekebun kecil dan boleh dikatakan bahawa hanya masyarakat kawasan itu sahaja yang lebih mengetahui bahasa yang digunakan itu. Sebagai contohnya, pekebun getah kebiasaannya memanggil hasil getah yang dikumpulkan sebagai getah sekerap. Mungkin jika kita berasal dari kawasan bandar atau golongan berada agak janggal kita dengan perkataan itu. Setelah wujud perbincangan, maka hasil getah yang pada mulanya dipanggil getah sekerap itu kian berkembang kosa katanya apabila cuba dibincangkan perkataan itu mengikut kawasan atau negeri masing-masing. Contohnya, di kawasan saya di Johor mereka memanggil 'ojol', di kawasan Melaka mereka memanggil 'lantun', dan jika di kawasan Kelantan pula dipanggil 'pok getah'.

Tuntasnya, penggunaan bahasa sebegini secara tidak langsung baik untuk dikaji kerana ia mampu memberi penambahan kosa kata dalam bahasa Melayu itu sendiri dan berkemungkinan besar ia mampu memberi impak positif terutama dalam perkembangan bahasa Melayu untuk era dewasa nanti.

 Mungkin tidak ramai yang sanggup tahan dengan bau getah sekerap ini andai mereka bukan daripada keluarga pekebun.

No comments:

Post a Comment