Friday 12 April 2013

Coretan Dua Puluh Empat

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Perkongsian hari ini saya ingin bercerita berkaitan pengalaman saya menjalankan pengajaran makro di sekolah. Saya bersama tiga orang rakan telah menjalankan pengajaran makro di sekolah dan kami telah diberikan layanan yang cukup istimewa dan baik daripada guru-guru termasuklah daripada GPK 1 dan pengetuanya. Kami diberikan kelas yang berasingan dan diberikan tempoh masa selama 70 minit untuk menjalankan sesi pengajaran dan pembelajaran. Kami bermula pada pagi itu dengan memasuki kelas tingkatan 5 yang akan dikendalikan oleh rakan saya. Semuanya berjalan dengan lancar, begitu juga kelas yang saya kendalikan iaitu kelas tingkatan 3 pada masa berikutnya.

Dua masa sebelum balik kami terpaksa berpecah kerana dua daripada rakan saya akan ke kelas tingkatan 1 manakala saya dan seorang lagi rakan ke kelas tingkatan 5. Kelas itu dikendalikan oleh rakan saya. Pada awal sesi pengajaran dan pembelajaran tiada masalah yang timbul, cuma di pertengahan sesi semasa para pelajar diberikan tugasan terdapat beberapa patah perkataan yang keluar daripada mulut mereka yang sempat singgah ke cuping telinga saya.

"Bodohlah kau, cepatlah sikit."

"Eh bab* punya budak."

"Kau pehal?Nanti kita lepak belakang."

"Eh jahanamlah bodoh."

Saya yang sedang membuat rakaman untuk sesi pengajaran rakan saya itu hanya mampu melihat karenah mereka. Pada pandangan saya mungkin mereka bergurau dan telah terbiasa dengan kata-kata sebegitu. Walau bagaimanapun, apa yang menariknya lagi sewaktu hampir habis sesi pengajaran itu dua pelajar sibuk bertelagah diantara satu sama lain walhal sesi pengajaran hampir tamat tanpa menghiraukan guru yang berada di hadapan.

Tuntasnya, keadaan dan situasi pelajar sekarang amat berbeza dengan pelajar dahulu. Jika dahulu senakal-nakal pelajar pasti mereka menghormati guru sama ada di dalam kelas atau tidak. Namun dewasa kini, sifat hormat-menghormati itu semakin kelam dan timbul pula sifat berani mencuba serta berani tidak bertempat. Sampaikan ada yang berkelakuan kasar di dalam kelas semasa guru mengajar, ada yang mengeluarkan kata-kata kurang sopan malahan sekarang yang menular dalam laman muka buku atau 'facebook' adalah berkaitan kes berpasang-pasangan. Tanpa rasa segan-silu memuatnaik gambar bersama pasangan dengan berpakaian sekolah, berpegang-pegangan dan bermacam lagi. Peranan semua pihak amat penting dalam membasmi gejala ini daripada terus berleluasa dan kita perlu sedar jika perkara ini tidak dikekang maka apa akan terjadi pada generasi mendatang.

"Mencegah lebih baik daripada mengubati"

No comments:

Post a Comment