Friday 5 April 2013

Coretan Dua Puluh

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Perkongsian hari ini kita akan berbincang berkaitan bahasa Slanga. Bahasa Slanga merupakan satu kelainan bahasa yang dicirikan oleh kosa kata yang baru digubal dan sifatnya cepat berubah. Kebiasaannya bahasa ini sering digunakan oleh golongan muda seperti pelajar remaja atau golongan profesional untuk komunikasi dalaman bagi menghindarkan daripada diketahui oleh komuniti bahasa yang lain. Dalam bahasa Slanga ini, kata-kata baru muncul dan kemudian hilang dengan cepat. Kata-kata ini biasanya diambil daripada dialek atau bahasa kaum lain termasuk penjajah dan kemudiannya diberi konotasi atau pengertian tertentu. Sebagai contoh cun, melepak, rempit, buat dek, buat dono, dan pelbagai lagi.

Seperti ada perkaitan, semasa pergi ke karnival hari terbuka kolej tadi saya terserempak dengan beberapa pelajar pertengahan usia yang berbeza jantina dan saya anggarkan dalam lingkungan umur mereka sekitar 14-16 tahun. Pada awalnya saya tidak bermasalah dengan kehadiran mereka kerana menyangkakan mereka hadir bersama ibu bapa mereka. Namun ketika saya sedang melihat rakan saya bermain futsal, saya terlihat seorang pelajar lelaki daripada kelompok mereka menarik tangan pelajar perempuan dan dibawa ke arah kumpulan pelajar lelaki yang kebetulan berada hampir dengan saya. Agak memeranjatkan apabila perkara itu dilakukan di tengah-tengah orang ramai tanpa ada perasaan malu. Selepas itu saya terdengar beberapa perbualan mereka. Antaranya,

"Kejap weh, aku jumpa balak aku jap."

"Korang tunggulah jap, nak date jap pun takleh."

"Poyo tol muke kau pakai topeng tu."

Melihat keadaan itu, saya berpaling kepada rakan saya yang berada di sebelah. Kami berpandangan dan hanya tersenyum melihat karenah anak-anak remaja dipertengahan usia sebegitu rupa ditambah lagi perempuannya bertudung namun rela dipegang, lelakinya pula berbaju tetapi berlubang-lubang. Bermacam-macam perasaan yang ada pada masa itu, pelik, geram, terkejut dan geli hati pun ada. Sampaikan saya sempat menyatakan kepada rakan, 'beratlah tugas cikgu nanti'. Jika kita lihat daripada percakapan mereka juga, seiring dengan perkara yang cuba saya sampaikan iaitu penggunaan bahasa Slanga dan fikiran mula berlegar-legar bukan setakat bahasa menjadi 'slanga' tapi diri dan peribadi juga sengaja 'dislangakan'.

Kesimpulannya, pandangan saya berkaitan perkara yang saya lihat ini sesungguhnya sangat mendukacitakan kerana golongan remaja yang sepatutnya dijaga dan diberikan didikan yang sempurna mula menular ke arah satu perkara negatif sama ada dari segi pergaulan juga bahasanya. Bahasa yang digunakan amatlah rendah sekali dan jika perkara ini berterusan bagaimana di sekolahnya nanti. Seharusnya pantauan diberikan sebaik mungkin oleh ibu baap agar mereka lebih terdidik dan penggunaan bahasa sebegini perlu dipantau oleh guru agar kesantunan berbahasa dan penggunaan bahasa yang betul mampu diterapkan. Bahasa jiwa bangsa, jangan sampai  kita hilang identiti bangsa kita.

Jika perkara ini berterusan, bagaimana generasi mendatang?
                           Ayuh sama-sama kita fikirkan.



No comments:

Post a Comment