Wednesday 10 April 2013

Coretan Dua Puluh Satu

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Perkongsian kali ini saya ingin menceritakan berkaitan 'bahasa fa' yang sering digunakan kami pada suatu masa dahulu. Kenapa perkara ini ditonjolkan kerana semasa membaca nota sosiolinguistik saya teringat akan bahasa rahsia yang hanya difahami oleh golongan tertentu sahaja. Bahasa fa ini boleh dikatakan menjadi bahasa rahsia diantara kami sekiranya kami ingin bercakap dengan rakan tetapi terdapat rakan-rakan lain di sekitar kami. Maka kesimpulannya kami akan menggunakan bahasa ini, kerana bahasa ini hanya difahami oleh rakan-rakan yang berada dalam kelompok kami sahaja. Antara contoh bahasa ini ialah :

"Safa yafa rafa safa ofa rangfa ifa tufa sufa kafa kafa mufa.."

"Mafa nafa afa dafa.."

"Cufa bafa kafa mufa lifa hatfa dafa.."

maksudnya,

"Sa ya ra sa o rang i tu su ka ka mu.."

"Ma na a da.."

"Cu ba ka mu li hat dia.."

Dewasa kini bahasa ini tidak lagi kedengaran, mungkin generasi kini tidak lagi mahu atau pandai menggunakannya dan saya sendiri sudah lama meninggalkannya. Kini lebih terkenal dengan bahasa slanga atau bahasa golongan remaja yang sangat baharu pada pandangan kita dan ada masa kita sendiri tercari-cari makna kata-kata yang digunakan oleh mereka.

Tuntasnya, penggunaan bahasa ini amat unik kerana tidak semua orang mampu untuk mencipta bahasa rahsia mereka sendiri untuk mereka berinteraksi sesama mereka jika adapun mungkin untuk kerjaya profesional seperti tentera atau juruterbang. Kepelbagaian berbahasa ini juga mampu menjadikan sistem bahasa kita bertambah unik namun apa yang penting dalam setiap perkembangan atau pembaharuan bahasa pastikan bahasa ibunda kita terpelihara dan terus ditingkatkan.

No comments:

Post a Comment