Wednesday 3 April 2013

Coretan Lapan Belas

Assalam dan salam sejahtera..Semoga yang membaca berada dalam perlindungan ALLAH hendaknya. Perkongsian hari ini berkaitan sikap menghormati. Sikap hormat-menghormati ini penting bukan sahaja di dalam keluarga, saudara, rakan dan guru. Tapi ia juga penting dalam berorganisasi.

Kebetulan semalam saya berpeluang menghadiri satu mesyuarat sebuah organisasi dan melihat gerak kerja yang dilakukan untuk satu program yang bakal berlangsung. Pada mulanya semua berjalan dengan baik, namun di pertengahan perbincangan terdapat sedikit konflik yang timbul. Ketua mula memainkan peranannya dan cuba mengawal permasalahan yang berlaku. Namun apa yang sedikit janggal disitu apabila ada diantara ahli yang mempertikai tindakan ketuanya dan cuba untuk melontarkan idea tanpa menghormati rakannya yang bertindak sebagai ketua pada malam itu. Tambahan lagi, kata-kata yang dikeluarkan saya rasakan agak kurang sopan kerana kita sedang berada dalam perbincangan dan bukan berbual di kedai kopi.

Daripada tingkah laku yang saya lihat itu, saya mula terfikir dan menjangkakan bagaimana sekiranya dia yang berada pada posisi ketua itu. Tuntasnya, untuk dihormati kita perlu menghormati dan kita jangan sesekali meneka atau cuba mempertikai tanggungjawab seseorang andai kita tidak pernah mengetahui apa yang dirasai oleh seseorang yang berada pada suatu tahap. Hal ini demikian kerana, ia hanya mengeruhkan lagi keadaan dalam usaha mencari jalan penyelesaian bagi mengatasi sesuatu masalah dan menggmbarkan diri kita yang tidak profesional serta tidak beradab.


No comments:

Post a Comment