Wednesday 10 April 2013

Coretan Dua Puluh Tiga

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Perkongsian ini saya ambil daripada apa yang saya lihat semasa berada di Puduraya petang tadi. Sesampainya di situ, saya terus naik ke tingkat dua untuk membeli tiket pulang ke Tg. Malim. Setelah membeli tiket, saya naik ke tingkat tiga untuk solat dan berehat sebentar sementara menunggu bas. Memandangkan bas yang ditunggu masih lewat, maka saya mengambil keputusan untuk mencari sedikit makanan. Setelah selesai, saya segera untuk ke tempat menunggu bas. Langkah saya terhenti di hadapan tangga apabila melihat seorang ulat tiket sedang memarahi seorang warga asing. Antara percakapan yang saya dengar adalah,

"Lu mana mau pergi?"

"Hei u panggil kawan-kawan u, tanya mereka mau pergi mana. Faham ke tak faham?"

"U ingat ini tempat u ke? Jangan berlagak sangatlah."

Apa yang menghairankan saya, warga asing tersebut seolah-olah tidak berbuat salah apa-apa kepada ulat tiket itu namun kenapa ulat tiket itu terlalu berkasar dengan dirinya. Seandainya ingin membantu atau menjual tiket sekalipun, wajarkah meninggikan suara sebegitu sehingga menarik perhatian orang lain. Ditambah lagi, tiba-tiba dua orang wanita warga asing lalu di situ dan ulat tiket tersebut bersuara lagi.

"Hei, nak pergi mana cantik? Nombor telefon kamu berapa?" Sambil tersenyum sendiri.

Dua wanita warga asing itu hanya berlalu pergi tanpa menghiraukan gangguan ulat tiket tersebut. Sungguh kesian saya melihat keadaan warga asing itu walaupun dia bukan dari bangsa saya dan kesian juga melihat sikap ulat tiket tersebut yang sungguh rendah etika dirinya.

Kesimpulan yang mampu saya nyatakan daripada situasi ini, sebagai rakyat Malaysia terutamanya berbangsa Melayu gunalah bahasa Melayu dengan betul dan tunjukkan nilai kesopanan tidak kira dengan siapa kita berhadapan. Jangan hanya tahu beradab dan beretika jika dengan orang atasan namun orang lain kita langgar sesuka hati. Keduanya seperti yang selalu saya nyatakan, diri dan tingkah laku kita kadang-kadang menggambarkan bangsa kita. Jangan hanya kesombongan diri kita, maka habis seluruh bangsa kita dianggap sombong dan tidak beradab oleh bangsa lain. Tidak rugi andai kita menghormati dan berbudi bahasa dengan orang lain tidak kira siapapun mereka.

No comments:

Post a Comment