Wednesday 10 April 2013

Coretan Dua Puluh Dua

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Perkongsian hari ini yang ingin saya kongsikan adalah berkaitan dengan sikap segelintir masyarakat kita pada hari ini. Perkara ini berlaku semasa saya sedang makan di sebuah restoran makanan segera yang terletak di ibu kota. Pada masa itu, saya sedang duduk sendirian sambil menikmati makanan yang dibeli. Tiba-tiba saya terdengar suara kekecohan di kaunter pembayaran. Saya lihat sepasang suami isteri sedang bercakap dengan penjaga kaunter tersebut.

"Boleh kami nak cepat makanan tu?" Kata pasangan tersebut.

"Maaf, boleh tunggu empat minit sebab ia sedang dipanaskan." Jawab penjaga kaunter.

"Lambatnya, kami nak cepat ni. Apalah.." Balas si suami sambil mengangkat tangan.

Si isteri terus berleter, manakal kelihatan penjaga kaunter itu hanya mampu tersenyum melayan karenah dua pasangan itu. Setelah tempoh masa yang dijanjikan tamat, penjaga kaunter tadi segera mengambil makanan mereka dan memberikan kepada mereka. Si isteri terus mengambil dan berkata,

"Lembab." Lalu berlalu pergi bersama suaminya.

Penjaga kaunter dengan tersenyum menjawab,

"Terima kasih, datang lagi."

Saya dan beberapa orang lain yang berada di situ hanya tersenyum dan menggeleng kepala melihat karenah pasangan suami isteri itu dan penjaga kaunter tersebut. Terdapat dua perwatakan yang berbeza di situ.

Tuntasnya, jika kita lihat adakah wajar seseorang meminta dengan nada yang kasar?Sepatutnya pasangan tersebut perlu menghormati tugas penjaga kaunter tersebut dan menghormatinya kerana penjaga kaunter tersebut sedaya upaya cuba untuk memberikan layanan yang terbaik untuk setiap pelanggan yang hadir di situ. Namun apa yang dapat kita lihat, pasangan tersebut seolah-olah tidak menghiraukan perasaan orang lain dan hanya mementingkan diri sendiri sahaja. Bagaimana sekiranya perlakuan tersebut dilihat oleh pelancong asing atau kanak-kanak yang masih kecil, apakah tanggapan mereka terhadap budaya atau sikap masyarakat Malaysia yang selama ini dikhabarkan sangat berbudi bahasa. Perhati tingkah laku kita, diri kita menggambarkan siapa kita.

No comments:

Post a Comment